Spijkhopper veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over de Spijkhopper.

Wat is de Spijkhopper?
De Spijkhopper is een vorm van openbaar vervoer voor inwoners in Spijkenisse en Hekelingen. De Spijkhopper rijdt sinds zondag 26 september 2021 en heeft de bestaande buslijnen 81 en 85 vervangen.

Vanaf wanneer rijdt de Spijkhopper?
De Spijkhopper rijdt sinds zondag 26 september 2021.

Op welke dagen en tijden rijdt de Spijkhopper?
De Spijkhopper is op werkdagen beschikbaar tussen 06.00 en 24.00 uur. Op zaterdag van 07.00 tot 24.00 uur en op zondag van 08.00 tot 24.00 uur.

Hoe lang van tevoren moet ik een rit reserveren?
Je kunt uiterlijk tot 30 minuten vóór de geplande vertrektijd een rit reserveren. Online kun je altijd reserveren. Je kunt dagelijks telefonisch reserveren tussen 06.00 en 24.00 uur. Bel: 088 655 77 24.

Waarom komt de Spijkhopper in de plaats van buslijn 81/85?
De Spijkhopper is een meer duurzame vorm van vervoer, want de busjes rijden alleen waar en wanneer er passagiers zijn. Dus rijden er niet onnodig lege bussen rond. Ook kunnen reizigers op meer plekken/haltes in- en uitstappen.

Waarom moet je de Spijkhopper reserveren?
De Spijkhopper is een meer duurzame vorm van openbaar vervoer, het zgn. ‘flexvervoer’. Dat betekent dat de Spijkhopper, in tegenstelling tot het gewone OV, alleen rijdt als er ook reizigers zijn.

Hoe kan ik de Spijkhopper reserveren?
Je kunt de Spijkhopper reserveren met een paar simpele stappen een rit via ebs-ov.nl/spijkhopper. Of je reserveert telefonisch via 088 655 77 24.

Wat is het telefoonnummer om te reserveren? 
Je kunt de Spijkhopper telefonisch reserveren op nummer: 088 655 77 24. 

Op welke website kan ik de Spijkhopper reserveren? 
Je kunt de Spijkhopper reserveren via www.ebs-ov.nl/spijkhopper. 

Moet ik voor mijn kind ook een rit reserveren?
Kinderen tot en met 4 jaar reizen gratis. Heeft je kind een eigen zitplaats nodig in de Spijkhopper? Dan moet je hem/haar als reiziger opgeven bij je reservering.

Wat als ik al heb gereserveerd, maar toch niet ga reizen?
Je kunt je rit op elk moment nog heel gemakkelijk en snel annuleren via ebs-ov.nl/spijkhopper, of via het telefoonnummer waarmee je de Spijkhopper hebt gereserveerd. Het is belangrijk dat je het (liefst tijdig) doorgeeft als je toch geen gebruik wil maken van de al gereserveerde rit. Je voorkomt daarmee dat er onnodig gereden wordt, of dat andere passagiers langer moeten wachten.

Waar rijdt de Spijkhopper?
De Spijkhopper rijdt in Spijkenisse en Hekelingen. De Spijkhopper heeft geen vaste routes. 

Overzicht nieuw geplande Spijkhopper-haltes:
Hekelingen
- Halte Dorpshuis ter hoogte van Lede 2B
- Halte L. de Raatlaan ter hoogte van Lede 10
- Halte Schoollaan ter hoogte van Dorpsstraat 89
Spijkenisse
- Halte Kromme Dreef ter hoogte van Kromme Dreef 2-152 (hoofdingang)
- Halte Uranusstraat ter hoogte van Planetenlaan 101
- Halte Herman Gorterhof ter hoogte van Winston Churchilllaan 191
- Halte Rivierabad ter hoogte van Groene Kruisweg 19-21
- Halte Wielrenpad ter hoogte van Veertig Morgenweg (bij de kruising met de Plaatweg)
- Halte B. de Roijstraat, voor de kruising met de J. de Baanlaan
 
Wat kost de Spijkhopper?
Voor een rit met de Spijkhopper geldt een vaste OV-chipkaart-ritprijs van 1,50. Dit is op basis van voltarief. Voor reizigers die in aanmerking komen voor leeftijdskorting geldt een reductietarief. Een los kaartje in de bus (ritkaartje) kost 1,50 per rit.

Ik heb een abonnement. Kan ik daarmee reizen in de Spijkhopper?
In de Spijkhopper kun je reizen met alle OV-abonnementen en kortingsproducten die geldig zijn bij EBS in de regio Voorne-Putten & Rozenburg.

Kan ik in de Spijkhopper reizen met mijn OV-chipkaart en overstappen op de metro of een andere buslijn zonder opnieuw instapkosten te betalen?
Ja, Wanneer je reist op saldo (via de OV-chipkaart) wordt de overstap van en naar de Spijkhopper gezien als een reguliere overstap in het stad- en streekvervoer. Je betaalt dus niet opnieuw instapkosten als je (binnen 35 minuten) van de Spijkhopper overstapt van of naar metro of andere bus.

Kan ik voor een terugkerende rit de Spijkhopper ook in één keer reserveren voor een langere periode? 
Op de boekingswebsite ebs-ov.nl /spijkhopper kun je heel gemakkelijk meerdere ritten achter elkaar boeken.

Ik ben het er niet mee eens dat de Spijkhopper de vaste bus vervangt. Waar kan ik terecht? 
Je kunt dan het beste een e-mail sturen naar verkeer@nissewaard.nl of bellen met 14 0181. 
Wanneer je een klacht hebt over de uitvoeringskwaliteit van de Spijkhopper, kun je terecht bij EBS. Dat kan via het reactieformulier Klantenservice - EBS OV (ebs-ov.nl)

Ik reis met rolstoel/ rollator/ kinderwagen. Kan ik ook met de Spijkhopper mee? 
Ja, de Spijkhopper-voertuigen zijn ook toegankelijk met rolstoel, rollator en kinderwagen. Er is per rit plaats voor één rolstoel of kinderwagen en maximaal 2 rollators. Let er wel op dat nog niet alle haltes goed toegankelijk zijn.

Voor het vervoer van een rolstoel gelden, net zoals in de ‘gewone bussen’, de Europese richtlijnen:
•    De rolstoel is niet groter dan 120 cm lang, 70 cm breed en 109 cm hoog.
•    Het gezamenlijk gewicht van de rolstoel en passagier is niet meer dan 250 kilo.
•    Scootmobiels zijn in de Spijkhopper niet toegestaan.

Zijn alle haltes geschikt voor rolstoel, rollator en kinderwagen? 
Een deel van de haltes is hiervoor geschikt. De komende jaren gaat de gemeente meer haltes beter toegankelijk maken voor rolstoel, rollator en kinderwagen.

Klopt het dat mijn reistijd langer wordt dan nu het geval is?
Als je reist met de Spijkhopper kan het voorkomen dat je iets langer onderweg bent (dan nu met de reguliere bus). In de regel kiest de Spijkhopper echter de kortste route om reizigers naar hun bestemmingshalte te brengen. Als er meer reizigers in de bus zitten, kan de reistijd natuurlijk wel iets langer zijn dan de directe lijn naar jouw bestemming.

Ik heb geen internet? Hoe moet ik een rit reserveren?
Je kunt de Spijkhopper ook heel makkelijk telefonisch reserveren. Bel 088 655 77 24.

Ik ben slechtziend? Hoe moet ik een rit reserveren?
Kun je niet online boeken? Je kunt de Spijkhopper ook heel makkelijk telefonisch reserveren. Bel  088 655 77 24.