Spijkhopper veelgestelde vragen

Spijkhopper veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over de Spijkhopper.

Wat is de Spijkhopper?
De Spijkhopper is een vorm van ‘flexvervoer’. Dat betekent dat de busjes alleen rijden waar en wanneer er passagiers zijn. Dat is een meer duurzame oplossing, want er rijden niet onnodig lege bussen rond. Daarom moet je een rit met de Spijkhopper vooraf reserveren.
Flexvervoer betekent ook dat de Spijkhopper geen vaste rijtijden of routes heeft: de hopper rijdt dus op het moment dat jij wilt, tussen de haltes die jij kiest. De Spijkhopper heeft bovendien extra Hopper-haltes – je hoeft dus minder ver te lopen naar de halte.

Op welke dagen en tijden rijdt de Spijkhopper?
De Spijkhopper is op werkdagen beschikbaar tussen 06.00 en 24.00 uur. Op zaterdag van 07.00 tot 24.00 uur en op zondag van 08.00 tot 24.00 uur.

Hoe lang van tevoren moet ik een rit reserveren?
Je kunt uiterlijk tot 30 minuten vóór de geplande vertrektijd een rit reserveren. Online kun je altijd reserveren. Je kunt dagelijks telefonisch reserveren tussen 06.00 en 24.00 uur. Bel: 088 655 77 24.

Vooraf reserveren - hoe werkt dat?

  • Ga naar ebshopper.nl
  • Kies 'Spijkhopper'
  • Klik op de link ‘reserveren’ 
  • Kies de halte waar je wilt opstappen en de halte waar je wilt uitstappen. Dat kan ook vanaf een plattegrond.
  • Kies de datum en de tijd waarop je wilt reizen en geef aan met hoeveel personen je reist.
  • Vul tenslotte je mailadres in.
  • Klaar! Je krijgt een mailtje met de bevestiging van je rit. 

Waarom moet je de Spijkhopper reserveren?
De Spijkhopper is een meer duurzame vorm van openbaar vervoer, het zgn. ‘flexvervoer’. Dat betekent dat de Spijkhopper, in tegenstelling tot het gewone OV, alleen rijdt als er ook reizigers zijn.

Hoe kan ik de Spijkhopper reserveren?
Je kunt de Spijkhopper reserveren met een paar simpele stappen een rit via ebs-ov.nl/spijkhopper. Of je reserveert telefonisch via 088 655 77 24.

Wat is het telefoonnummer om te reserveren? 
Je kunt de Spijkhopper telefonisch reserveren op nummer: 088 655 77 24. 

Op welke website kan ik de Spijkhopper reserveren? 
Je kunt de Spijkhopper reserveren via www.ebs-ov.nl/spijkhopper. 

Moet ik voor mijn kind ook een rit reserveren?
Kinderen tot en met 4 jaar reizen gratis. Heeft je kind een eigen zitplaats nodig in de Spijkhopper? Dan moet je hem/haar als reiziger opgeven bij je reservering.

Wat als ik al heb gereserveerd, maar toch niet ga reizen?
Je kunt je rit op elk moment nog heel gemakkelijk en snel annuleren via ebs-ov.nl/spijkhopper, of via het telefoonnummer waarmee je de Spijkhopper hebt gereserveerd. Het is belangrijk dat je het (liefst tijdig) doorgeeft als je toch geen gebruik wil maken van de al gereserveerde rit. Je voorkomt daarmee dat er onnodig gereden wordt, of dat andere passagiers langer moeten wachten.

Waar rijdt de Spijkhopper?
De Spijkhopper rijdt in Spijkenisse en Hekelingen. De Spijkhopper heeft geen vaste routes. 

Ik heb een abonnement. Kan ik daarmee reizen in de Spijkhopper?
In de Spijkhopper kun je reizen met alle OV-abonnementen en kortingsproducten die geldig zijn bij EBS in de regio Voorne-Putten & Rozenburg.

Kan ik in de Spijkhopper reizen met mijn OV-chipkaart en overstappen op de metro of een andere buslijn zonder opnieuw instapkosten te betalen?
Ja, Wanneer je reist op saldo (via de OV-chipkaart) wordt de overstap van en naar de Spijkhopper gezien als een reguliere overstap in het stad- en streekvervoer. Je betaalt dus niet opnieuw instapkosten als je (binnen 35 minuten) van de Spijkhopper overstapt van of naar metro of andere bus.

Kan ik voor een terugkerende rit de Spijkhopper ook in één keer reserveren voor een langere periode? 
Op de boekingswebsite ebs-ov.nl /spijkhopper kun je heel gemakkelijk meerdere ritten achter elkaar boeken.

Ik reis met rolstoel/ rollator/ kinderwagen. Kan ik ook met de Spijkhopper mee? 
Ja, de Spijkhopper-voertuigen zijn ook toegankelijk met rolstoel, rollator en kinderwagen. Er is per rit plaats voor één rolstoel of kinderwagen en maximaal 2 rollators. Let er wel op dat nog niet alle haltes goed toegankelijk zijn.

Voor het vervoer van een rolstoel gelden, net zoals in de ‘gewone bussen’, de Europese richtlijnen:
•    De rolstoel is niet groter dan 120 cm lang, 70 cm breed en 109 cm hoog.
•    Het gezamenlijk gewicht van de rolstoel en passagier is niet meer dan 250 kilo.
•    Scootmobiels zijn in de Spijkhopper niet toegestaan.

Zijn alle haltes geschikt voor rolstoel, rollator en kinderwagen? 
Een deel van de haltes is hiervoor geschikt. De komende jaren gaat de gemeente meer haltes beter toegankelijk maken voor rolstoel, rollator en kinderwagen.

Ik heb geen internet? Hoe moet ik een rit reserveren?
Je kunt de Spijkhopper ook heel makkelijk telefonisch reserveren. Bel 088 655 77 24.

Ik ben slechtziend? Hoe moet ik een rit reserveren?
Kun je niet online boeken? Je kunt de Spijkhopper ook heel makkelijk telefonisch reserveren. Bel  088 655 77 24.