Streeklijnen Westland

Dienstregeling vanaf 25 augustus 2019

Lijn 30 Zoetermeer, Centrum-West – Rijswijk – Naaldwijk:
Lijn 30 gaat qua route niet wijzigen, wel worden de frequenties in de spits verhoogd naar 6x per uur (in de vakanties naar 4x per uur). Op het traject tussen Rijswijk en Naaldwijk zal in de daluren de frequentie verhoogd worden tot 4x per uur.

Lijn 31 Den Haag, Leyenburg – ’s-Gravenzande – Hoek van Holland:
Lijn 31 gaat per augustus aansluiten op de Hoekse Lijn op metrostation Hoek van Holland Haven. Tussen Den Haag Leyenburg en ’s-Gravenzande rijdt lijn 31 qua route ongewijzigd, vanaf ’s-Gravenzande zal de route van de huidige lijn 35 overgenomen worden naar Hoek van Holland (lijn 32 neemt de verbinding richting Naaldwijk over). Binnen Hoek van Holland zal een gestrekte route naar metrostation Hoek van Holland Haven gereden worden via de Harwichweg. De frequenties van lijn 31 worden in de spits verhoogd naar 6x per uur tussen Den Haag en ’s-Gravenzande, de helft van de ritten rijdt door naar Hoek van Holland die met deze frequentie naadloos aansluiten op metrolijn B. In de daluren wordt over de gehele lijn 3x i.p.v. 4x per uur gereden om zo de aansluiting met de metro in Hoek van Holland te houden.

Lijn 32 Delft – Naaldwijk – ‘s-Gravenzande:
Lijn 32 blijft tussen Naaldwijk en Delft nagenoeg ongewijzigd rijden, in de ochtendspits wordt de frequentie verhoogd naar 6x per uur. Tussen Naaldwijk en ’s Gravenzande neemt lijn 32 de route van de huidige lijn 31 over met een frequentie van 2x per uur op werk- en zaterdagen overdag en 1x per uur ’s avonds en op zondag.

Lijn 33 Delft – Maassluis:
De route van lijn 33 wordt per 25 augustus gestrekt tussen station Delft en het viaduct over de A4. Om doorgaande reizigers vanuit Maassluis, Maasland en Schipluiden een kortere reistijd te geven, gaat lijn 33 binnen Den Hoorn en Delft dezelfde route rijden als lijn 32 en 37. Voor reizigers die reizen tussen station Delft en de omgeving rond het Reinier de Graafgasthuis zorgt deze wijziging voor meer reismogelijkheden. In Maassluis krijgt lijn 33 zijn eindpunt bij metrostation Centrum, het traject tussen Maasluis en Naaldwijk wordt overgenomen door lijn 34. De frequenties van lijn 33 blijven gelijk.

Lijn 34 Monster – Naaldwijk – Maassluis:
Lijn 34 gaat per augustus komende vanuit Monster doorgetrokken worden van Naaldwijk naar Maassluis Centrum via Maasdijk. In Maassluis krijgt de nieuwe lijn 34 een snellere route, na de halte Stadsmolen wordt er via de Westlandseweg en het centrum naar station Centrum gereden waar overgestapt kan worden op de metro. De frequenties die daarbij over de gehele lijn worden gereden zijn 2x per uur op werk- en zaterdagen overdag (1x in de kerst- en zomervakantie). Het vervoeraanbod wordt met name tussen Monster en Naaldwijk flink uitgebreid ten opzichte van de huidige situatie. Op de meeste momenten zullen de lijnen 33 en 34 in Maassluis aan elkaar gekoppeld zijn.

Lijn 35 Den Haag, Leyenburg – Poeldijk – ’s-Gravenzande – Hoek van Holland (vervallen):
De huidige lijn 35 wordt in zijn geheel opgeheven. De verbinding Den Haag Leyenburg – Poeldijk blijft door lijn 456 geboden worden, het traject Monster – ’s-Gravenzande – Hoek van Holland wordt door lijn 31 overgenomen. De verbinding Poeldijk – Monster komt wel in zijn geheel te vervallen vanwege de geringe vervoersvraag. Reizigers tussen Monster en Den Haag Leyenburg kunnen gebruik maken van lijn 31.

Lijn 37 Den Haag, Leyenburg – Delft – Rotterdam The Hague Airport:
Lijn 37 blijft tussen Leyenburg en station Delft ongewijzigd rijden. Nieuw is de verbinding die gelegd wordt tussen Delft en Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Vanaf station Delft zal lijn 37 via Zuidpoort, Poortcenter en de A13 naar het vliegveld rijden. Door het creëren van deze nieuwe verbinding wordt het mogelijk voor reizigers vanuit Den Haag-west en Delft, maar ook vanuit de regio’s Leiden, Amsterdam en verder, om vlot per openbaar vervoer naar het vliegveld te reizen. De frequentie van lijn 37 is net als de rest van de lijn 2x per uur. Op enkele momenten met minder vertrekkende en aankomende vluchten zal de frequentie tussen Delft en het vliegveld lager liggen.
Let op: tot medio 2020 rijdt lijn 62 een aangepaste route i.v.m. de reconstructie van de St. Sebastiaansbrug:
Deze lijn zal tussen station Delft en RTHA tot voorjaar 2020 niet zijn eigen route kunnen rijden. Vanaf station Delft zal er via de Westlandseweg, Papsouwselaan, Voorhofdreef en Kruithuisweg naar de A13 worden gereden v.v. Tussen station Delft en de A13 zal enkel op de halte Krakeelpolderweg gestopt worden, de eerstvolgende halte na de Krakeelpolderweg is Rotterdam Airport.

Lijn 456 Den Haag, Leyenburg – Naaldwijk – Schiedam Centrum (R-net):
De huidige lijn 36 wordt opgewaardeerd naar R-net. Onder het nieuwe lijnnummer 456 (het lijnnummer 436 bestaat al binnen de regio Rotterdam-Den Haag) zal deze lijn deel gaan uitmaken van het Randstedelijke HOV-netwerk. Qua route zal per augustus 2019 niets gewijzigd worden, ook zullen in het eerste dienstregelingsjaar van EBS nog alle haltes bediend worden. Wel worden de frequenties van de lijn verhoogd tot R-net kwaliteit: op werkdagen in de spits 6x per uur (4x in de vakanties), 4x in het dal (2x in de vakanties) en 2x ’s avonds en in het weekend.
Veilinglijnen
De veilinglijnen blijven ongewijzigd rijden naar de bloemenveiling in Honselersdijk. De lijnnummers zullen wel wijzigen, de nummers 424, 426, 427, 429 en 431 wijzigen in 824, 826, 827, 829 en 831.