EBS gaat ook in 2021 voor een 8 of hoger

Reizigers meest tevreden over EBS, RET en HTM

(persbericht-) In het afgelopen jaar is in het eerste kwartaal weer geënquêteerd voor de OV-klantenbarometer. EBS scoorde als enige streekvervoerder een 8. Ook in 2021 legt EBS de lat weer hoog.

In 2020 ging het vooral over reizigers die thuisbleven. Over mondkapjes in bussen en later ook op haltes. Over enorme verliezen voor OV-bedrijven en gebrek aan perspectief. Terugkijkend op een bijzonder jaar zijn er echter ook mooie dingen om te noemen: medewerkers die moedig reizigers naar hun bestemming bleven brengen en reizigers die het vertrouwen in een veilige reis behielden.

In de eerste maanden van 2020, nog vóór de coronamaatregelen, werd landelijk onderzoek gedaan door CROW/KpVV naar klanttevredenheid in het OV. EBS kreeg van reizigers gemiddeld in haar drie regio’s een 8 als rapportcijfer. Alleen stadsvervoerders HTM en RET kregen ook zo’n historisch hoge waardering.
EBS-directeur Wim Kurver hierover: “EBS staat sinds haar start in 2011 in de regio Amsterdam altijd al hoog in de landelijke ranking. Nu worden we opnieuw door de klant tot beste streekvervoerder uitgeroepen, met het streekvervoer rond Rotterdam en Den Haag erbij. Dat is vooral te danken aan de inzet van onze medewerkers en dat maakt me ongelofelijk trots.”

Het jaar 2021 begint, door de lockdown, voor EBS zoals 2020 afsloot: met heel weinig reizigers. Kurver hoopt in de loop van 2021 weer veel reizigers te mogen vervoeren. “Als iedereen weer met ons mee mag reizen, gaan wij weer voor minimaal die 8 in de OV-klantenbarometer. Nu ook al trouwens; adel verplicht!”

Onderzoekers over EBS
Het OV-Klantenbarometer-onderzoek wordt in opdracht van CROW uitgevoerd door Goudappel Coffeng, in samenwerking met NDC. In hun rapportage schrijven de onderzoekers over de prestaties van EBS: ‘In dit kwartaal waarderen de reizigers bij EBS het openbaar vervoer met het rapportcijfer 8,0. Zo’n negen op de tien respondenten (92%) geven een rapportcijfer van 7 of hoger voor het algemeen oordeel. Ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar is er een stijging in waardering in bijna alle items te zien en er is nergens een lager oordeel gegeven. Dit is een opvallend resultaat.’

Over de OV-klantenbarometer
De OV-klantenbarometer is een jaarlijks en landelijk onderzoek naar de tevredenheid van reizigers. Op allerlei onderdelen wordt reizigers gevraagd de reis te beoordelen en er wordt gevraagd om een algemeen oordeel te geven voor de totale reis. In 2019 werden elk kwartaal enquêtes afgenomen. In 2020 is het onderzoek gestaakt na de uitbraak van Covid19. Hierdoor is alleen een vergelijk mogelijk op basis van het eerste kwartaal.