Nieuws, persbericht

Nieuws, persbericht

Uitslag OV-klantenbarometer ‘23 

Reizigers waarderen busvervoer met een 7,9

Het openbaar vervoer in heel Nederland wordt door de reizigers nog steeds hoog gewaardeerd. In 2023 kreeg de waardering voor het busvervoer landelijk een 7,9. Het hele ov werd opnieuw gewaardeerd met een 7,8. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van 2023, het klanttevredenheidsonderzoek in het ov van CROW-KpVV. 

In 2023 had het hele openbaar vervoer te maken met stakingen, fors personeelsgebrek, ziekteverzuim en daardoor veel uitvallende ritten. Desondanks waren de reizigers mild in hun oordeel. Het busvervoer wordt gewaardeerd met een 7,9 en het openbaar vervoer krijgt landelijk van hen een 7,8.

Het aantal reizigers is in 2023 ook weer gegroeid ten opzichte van de voorgaande (corona-)jaren. Dat geldt met name voor het busvervoer, hoewel het aantal reizigers daar nog flink achterblijft op de aantallen van voor Corona. Ook reizen mensen nog steeds minder dagen in de week: gemiddeld 2 á 3 dagen (in plaats van 4 of 5).
Uit de cijfers blijkt dat wat oudere, recreatieve reizigers overwegend milder in hun oordeel zijn dan jongere reizigers en forenzen of scholieren.

Vooral de klantvriendelijkheid van de chauffeur wordt goed beoordeeld. Maar ook de kans op een zitplaats, veiligheid en betaalgemak (OV-chipkaart en betaalpas) scoren goed. Op het gebied van actuele reisinformatie en ritprijs scoren we minder hoog: gemiddeld een klein zesje.

Lees meer over de klantwaardering in:
Haaglanden (7,8)
IJssel-Vecht (7,9)
Voorne-Putten & Rozenburg (7,9)
Waterland (nog zonder de Zaanstreek) (7,8)


We bedanken al onze reizigers voor  mooie score!