Nieuws, persbericht

Verkoop anonieme OV-chipkaart stopt per 1 juli 2026

Vanaf 1 juli 2026 stopt de verkoop van de anonieme OV-chipkaart. Deze stap past binnen de landelijke transitie naar nieuwe, digitale betaalwijzen in het openbaar vervoer.

De maatregel markeert een belangrijke fase in de uitfasering van de OV-chipkaart, die naar verwachting eind 2027 volledig wordt beëindigd. Tot die tijd blijft de (anonieme) OV-chipkaart geldig als betaalmiddel.

Versnelling transitie naar OVpay

De verschuiving naar nieuwe betaalvormen is al duidelijk zichtbaar. Inmiddels wordt circa 25% van alle OV-reizen afgerekend met een betaalpas. Bij reizen tegen vol tarief ligt dit aandeel zelfs op bijna 60%.

Tegelijkertijd neemt het gebruik van de anonieme OV-chipkaart af. Eind 2025 waren er nog ongeveer 4 miljoen kaarten in omloop, waarvan slechts 40% actief werd gebruikt. Dit bevestigt de groeiende acceptatie van alternatieve betaalwijzen.

Nieuwe standaard: betalen met betaalpas of OV-pas

Reizigers stappen in toenemende mate over op eenvoudiger en gebruiksvriendelijker opties, zoals:

  • betalen met betaalpas of creditcard (OVpay)
  • de OV-pas als opvolger van de OV-chipkaart

De OV-pas is sinds 2025 beschikbaar en biedt vergelijkbare functionaliteiten, inclusief reizen met korting. Daarnaast is de pas met een lagere adviesprijs (€6) toegankelijker dan de anonieme OV-chipkaart.

Impact

Met het stoppen van de verkoop van de anonieme OV-chipkaart zet de sector een volgende stap naar een toekomstbestendig, toegankelijk en efficiënt betaalsysteem in het openbaar vervoer.