Nieuws, persbericht

Nieuws, persbericht

EBS verlaagt CO₂-uitstoot met 40% in 2024, ondanks uitbreiding van concessies

​​​​​​​EBS heeft in 2024 40% minder CO₂ uitgestoten dan in 2023.

In 2024 heeft EBS 40% minder CO uitgestoten dan in 2023. Deze forse daling is behaald ondanks de uitbreiding van de concessie Waterland met de Zaanstreek en de uitbreiding van de concessie IJssel-Vecht met IJsselmond en Lelystad. Daarmee laten we zien dat groei en verduurzaming hand in hand kunnen gaan.

Elektrische bussen zorgen voor forse CO-afname

Met name in de concessie Zaanstreek-Waterland nam in 2024 de CO-uitstoot flink af. Door vertraging bij de levering van de nieuwe elektrische bussen is daar begin 2024 tijdelijk gebruikgemaakt van HVO, een schonere dieselvervanger op basis van afvalstromen zoals frituurvet. In de loop van 2024 werden er steeds meer dieselbussen vervangen door elektrische bussen. Hierdoor nam de CO-uitstoot in Zaanstreek-Waterland met ruim 10.000 ton af ten opzichte van 2023.

Energieverbruik neemt toe, maar wordt steeds groener

Door de concessie-uitbreidingen steeg het totale energieverbruik in 2024 met 17% naar ongeveer 520.000 GJ. Toch bleef de impact op het klimaat beperkt doordat het overgrote deel van die energie uit relatief schone bronnen is opgewekt. 87% van het verbruik kwam uit elektriciteit, bio-CNG en HVO. Hierdoor is het energieverbruik weliswaar gestegen, maar nam de uitstoot per reizigerskilometer juist fors af.

Benieuwd naar de cijfers in 2024? Hier lees je meer.


Elektrische bussen als sleutel tot emissievrij vervoer

EBS werkt toe naar een volledig emissievrij busvervoer in 2030. Onze elektrische bussen spelen hierin een sleutelrol. Ze zijn tot vier keer efficiënter dan dieselvoertuigen en stoten – bij gebruik van groene stroom – geen CO meer uit. Hierdoor neemt dus zowel het energieverbruik als de CO-uitstoot af.

Inmiddels rijden er al 500 elektrische bussen in onze concessiegebieden. Ook in 2025 wordt de elektrificatie verder doorgezet:

  • In de concessie Zaanstreek-Waterland rijden we inmiddels al volledig elektrisch. 
  • In de concessie IJssel-Vecht reden we in IJsselmond door leverproblemen van de elektrische bussen nog langer dan gepland met dieselbussen. In de loop van 2025 ruilen we 31 dieselbussen om voor nieuwe Ebusco’s.
  • In de concessie Haaglanden Streek zorgt de bouw van een nieuwe stalling in Poeldijk voor een vervroegde overstap naar 43 nieuwe, elektrische BYD-bussen.

Onze ambities

EBS blijft inzetten op duurzaam busvervoer. Door te blijven inzetten op elektrificatie van onze busvloot, schonere brandstoffen en efficiëntere inzet van voertuigen, willen we bijdragen aan een schonere leefomgeving voor onze reizigers.

Onze ambities gaan verder dan dat. In 2026 willen we de CO-uitstoot van onze bussen met 50% verminderen ten opzichte van 2023. In 2030 moet de volledige busvloot emissievrij rijden. En met het oog op de langere termijn willen we in 2040 volledig CO-neutraal opereren – inclusief huisvesting, faciliteiten en samenwerking met ketenpartners.