Sentire

Reisproduct voor mensen met een visuele beperking

Sentire is een speciaal reisproduct voor reizigers met een visuele beperking. Je betaalt een lager instaptarief.

Sentire is geschikt voor reizigers met een visuele beperking die af en toe gebruik maken van bus, tram, metro of OV over water. Sentire is gratis. Je reist er gewoon op saldo mee, tegen het normale tarief. Je betaalt echter een lager instaptarief (€ 1,20). Hiermee zijn de negatieve gevolgen kleiner, mocht er iets mis gaat bij het uitchecken.

Waar is Sentire geldig?

Je kunt met Sentire reizen in heel Nederland. In de bus, tram, metro en OV over water. Voorwaarde is wel dat je kunt reizen met een OV-chipkaart op saldo. 

Sentire aanvragen

Je kunt Sentire aanvragen bij onze verkooploketten.

Als je Sentire aanvraagt, wordt vastgesteld in welke leeftijdscategorie voor stads- en streekvervoer je valt.
Let op: zodra je in een andere leeftijdscategorie valt (bijvoorbeeld 65+), ben je verplicht om een leeftijdswissel aan te vragen. Je  krijgt dan een nieuw reisproduct met de bijbehorende leeftijdskorting. Je moet een leeftijdswissel aanvragen binnen 3 maanden na je 12de, 19de of 65ste verjaardag.

Sentire in het kort

  • Sentire kan uitsluitend op een persoonlijke OV-chipkaart worden geladen.
  • Sentire kan uitsluitend worden gekocht door reizigers met een visuele beperking, die in het bezit zijn van een OV-begeleiderspas (B) en een persoonlijke OV-chipkaart.
  • De aanschaf van Sentire is gratis.
  • Sentire is geldig vanaf het moment dat het op de persoonlijke OV-chipkaart is geladen totdat het product wordt stopgezet.
  • Als je reist met Sentire, wordt het lagere instaptarief van € 1,20 berekend.
  • Sentire is verkrijgbaar bij de servicebalies van alle OV-bedrijven, behalve NS. Sentire kan ook via een aanvraagformulier op op www.connexxion.nl aangeschaft worden. Na ontvangst van dit aanvraagformulier zet Connexxion het product klaar bij een ophaalautomaat.
  • Sentire is te gebruiken in de bus, tram, metro en OV over het water in heel Nederland, waar met een OV-chipkaart op saldo kan worden gereisd. Een uitzondering hierop is de BOB-bus van de RET.
  • Sentire is niet te gebruiken in combinatie met andere reisproducten die op de persoonlijke OV-chipkaart worden geladen. Als er naast Sentire een of meerdere reisproducten op de OV-chipkaart zijn geladen, worden deze andere producten verkozen boven Sentire zodra er wordt ingecheckt. Je betaalt dan dus het instaptarief dat voor dat product geldt.
  • Als jeeen vervangende OV-chipkaart aanvraagt omdat je OV-chipkaart verloren, gestolen, defect of niet meer geldig is, wordt Sentire automatisch teruggeplaatst op de vervangende kaart. Uitzondering hierop zijn de NS zakelijke OV-chipkaarten (NS-Business Card) en de NS trajectkaarten. Voor deze kaarten geldt dat je Sentire opnieuw moet aanvragen in geval van een vervangende OV-chipkaart
  • Sentire kan op elk moment worden stopgezet bij de loketten van de OV-bedrijven, behalve NS. Een stopzetting kan ook per post worden aangevraagd bij Connexxion, Afdeling OV-abonnementen, Antwoordnummer 2125, 8270 WB IJsselmuiden.

Meer weten?

Neem contact op met de Klantenservice NS, afdeling Begeleiderskaart. Telefoonnummer 030 – 235 46 61. Dit kan van maandag t/m vrijdag tussen 9 en 12 uur.

Voor persoonlijke of specifieke informatie kun je terecht bij de Ooglijn via telefoonnummer: 030-2945444, bereikbaar maandag tot en met donderdag van 10.00 uur tot 15.30 uur. 

Meer informatie over de OV-chipkaart vindt je op www.ov-chipkaart.nl.