Over het Coronavirus

Lees hier over onze maatregelen en adviezen.

Update: 1 mei 2020.  Naar aanleiding van de richtlijnen van de rijksoverheid hebben de OV-bedrijven maatregelen genomen.  Hieronder zie je wat dat betekent voor onze reizigers en dienstverlening.

Basisdienstregeling

Sinds 26 maart geldt er een basisdienstregeling. Lees meer over de dienstregeling>>

Overige maatregelen & adviezen


In het kort:

  • Gebruik het OV alleen als het écht nodig is.
  • Was je handen regelmatig met water en zeep.
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes.
  • Geen handen schudden.
  • Als je kucht, hoest en/of verkouden bent: blijf thuis.
  • Hou 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar.

Hou 1,5m afstand 
We vragen onze reizigers om de richtlijnen te hanteren die de rijksoverheid heeft uitgevaardigd. Hou dus 1,5 m. afstand van elkaar. Wacht eventueel  op een volgende bus en stel je reis uit als deze niet noodzakelijk is. EBS wil ervoor zorgen dat mensen met vitale functies ,die gebruik moeten maken van het OV, dat ook kunnen blijven doen.

Aangepaste openingstijden Klantenservice
Vanaf 18 maart heeft onze Klantenservice aangepaste openingstijden.
Maandag t/m vrijdag geopend van 09:00 tot 17:00 uur en in het weekend gesloten. Op dinsdag 5 mei is de klantenservice telefonisch niet bereikbaar. 

Loket Spijkenisse gesloten
Vanaf 20 maart is het loket bij metrostation Spijkenisse tot nader order gesloten. U kunt terecht bij andere servicepunten of contact opnemen met de klantenservice. 

In de bus: niet voor instappen
We vragen onze reizigers om tot nader order niet meer voor in de bus te stappen. Stap in bij de volgende deur en check daar in. Dat vermindert het aantal contactmomenten tussen chauffeur en passagiers. 

Betaal met OV-chipkaart, bankpas/PIN of mobiele telefoon

  • Ook in deze tijd is openbaar vervoer niet gratis. Zorg dat je altijd een geldig vervoerbewijs bij je hebt als je met de bus reist.
  • Tijdens controlerondes vragen we je om zelf je ticket/telefoon voor de kaartlezer te houden. Zo hoeven onze medewerkers voor het controleren van de tickets in de bus geen tickets en telefoons van de reizigers meer aan te nemen.
  • Je blijft zelf verantwoordelijk voor het in- en uitchecken tijdens de reis.

We vragen je om zoveel mogelijk met OV-chipkaart  te reizen in de bus en met bankpas/pin te betalen bij service- en verkooppunten. Als het niet anders kan, kun je bij de verkooppunten wel met contant geld betalen. In dat geval vragen wij je om het geld op de toonbank neer te leggen. Ook wisselgeld wordt op de toonbank gelegd door onze medewerker. We vragen alle reizigers om hun medewerking en begrip hiervoor.

Heb je geen OV-chipkaart, dan kun je ook een kaartje kopen met de handige Tranzer app op je mobiele telefoon. Kijk hier voor meer informatie over Tranzer.

Stopzetten abonnement
Door de omstandigheden, maak je misschien geen gebruik van je maand- of jaarabonnement. In sommige gevallen kun je een deel van je aankoopbedrag terugkrijgen als je je abonnement voortijdig stopzet.

  • Voor het tussentijds stopzetten en eventuele restitutie gelden de productvoorwaarden van het abonnement.
  • Heb je je abonnement aangeschaft via OVshop.nl? Kijk dan op OVshop.nl voor de productvoorwaarden. Voor het stopzetten van je abonnement dien je contact op te nemen met OVshop.nl.
  • Heb je je abonnement gekocht bij het serviceloket in Spijkenisse, een RET-serviceloket of bij één van de gele verkoopautomaten in de regio? Ga dan naar één van de serviceloketten van RET en/of EBS of neem contact op met de EBS-klantenservice. Klik hier voor de openingstijden en contactgegevens van de EBS-klantenservice.
  • Heb je je abonnement aangeschaft bij HTM, Connexxion of een ander bedrijf? Zij kunnen je meer informatie geven over het voortijdig stopzetten van een abonnement.

Schoonmaak
Speciale extra schoonmaakactiviteiten zijn in verband met verspreidingsrisico niet nodig. In het openbaar vervoer wordt tijdens de reguliere schoonmaak wel extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken en hoofdsteunen.  Daarnaast is er bijvoorbeeld extra aandacht voor het legen van prullenbakken.


De OV-sector wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. De OV-bedrijven trekken hier samen met de branchevereniging OV-NL in op. Als het gaat om maatregelen, volgen wij de lijn van de overheid en het RIVM. Zij zijn immers de experts en leidend op dit punt. De opdrachtgevende overheden van het stad- en streekvervoer ondersteunen deze werkwijze van de vervoerbedrijven. We vragen begrip voor  de maatregelen die we nemen en doen een beroep op de medewerking van onze reizigers.

 

Dit bericht wordt ge-update, indien nodig.Kijk voor meer informatie op de website van het RIVM.  Of kijk op de website van OV-nl