Stads- en streeklijnen Delft

Dienstregeling vanaf 25 augustus 2019

Stadslijnen Delft e.o.

Lijn 60 Delft, Station – Nootdorp:
Lijn 60 wordt ingekort tot het traject Nootdorp – station Delft. Het traject naar Tanthof komt voor lijn 60 te vervallen en wordt volledig overgenomen door lijn 64. Tussen Nootdorp en Delft blijft lijn 60 zijn huidige route rijden. De frequentie wordt op werkdagen tot 19:00 en op zaterdagen tussen 10:00 en 19:00 verhoogd naar 4x per uur. Deze lijn gaat na afloop van de omleiding van de Sint Sebastiaansbrug volledig elektrisch rijden.
Let op: tot medio 2020 rijdt lijn 60 een aangepaste route i.v.m. de reconstructie van de St. Sebastiaansbrug:
Komende vanuit Nootdorp zal lijn 60 na de halte Brasserskade via de Vrijenbanselaan, Weteringsevest, Phoenixstraat en Westvest naar station Delft rijden v.v., hierbij zal op alle tussengelegen haltes gestopt worden. Om de ontsluiting van de zuidzijde van het centrum in stand te houden zullen alle ritten van lijn 60 na station Delft nog doorrijden naar de halte Zuidpoort v.v.


Lijn 61 Delft, Station – Kuyperwijk:
Lijn 61 wordt ingekort tot het traject Kuyperwijk – station Delft. Het traject door de binnenstad richting IKEA komt daarmee voor lijn 61 te vervallen, de haltes op dit traject zullen bediend gaan worden door de Delfthopper. Tussen de Kuyperwijk en het station wordt de huidige route gevolgd. De frequentie wordt op werkdagen tot 19:00 en op zaterdagen tussen 10:00 en 19:00 verhoogd naar 4x per uur. Deze lijn gaat volledig elektrisch rijden.

Lijn 62 Delft, Station – Delfgauw:

De huidige lijn 62 tussen station Delft en Tanthof word vervangen door de Delfthopper. De Delfthopper bedient elke halte in Buitenhof en Tanthof waar geen andere tram- of buslijnen komt. Per 25 augustus zal een nieuwe lijn 62 onderdeel worden van de stadsdienst Delft. Deze lijn neemt tussen station Delft en Delfgauw het vervoer over van lijn 37, op deze wijze wordt Delfgauw bij het stadsvervoer van Delft getrokken. De frequentie wordt op werkdagen tot 19:00 en op zaterdagen tussen 10:00 en 19:00 verhoogd naar 4x per uur. Lijn 62 gaat rijden met elektrisch materieel.

Let op: tot medio 2020 rijdt lijn 62 een aangepaste route i.v.m. de reconstructie van de St. Sebastiaansbrug:
Na de halte Poortlandplein rijdt lijn 62 linksaf naar de Julianalaan. Via de Oostsingel, Stalpaert van de Wieleweg, Willen Naghelstraat, Nieuwe Langendijk, Oude Langendijk, Peperstraat, Binnen Watersloot en Westvest zal naar station Delft worden gereden v.v. Alle bestaande haltes op de omleidingsroute zullen daarbij aangedaan worden, dit betekend dat gedurende de omleiding de haltes in de binnenstad van Delft (Markt, Burgwal en Nieuwe Langendijk) nog door een reguliere buslijn worden bediend. Een verbetering voor de bewoners langs de omleidingsroute van lijn 62 door het centrum is dat deze lijn met kleiner en stiller elektrisch materieel van 9,9 meter wordt uitgevoerd.
 

Lijn 63 Delft, Station – IKEA (– Delftse Hout):
Lijn 63 neemt per augustus het traject tussen station Delft en IKEA (Olof Palmestraat) over van lijn 64 volgens de bestaande route. De frequentie wordt op werkdagen tot 19:00 en op zaterdagen tussen 10:00 en 19:00 verhoogd naar 4x per uur, ’s avonds en op zondag gaat lijn 63 2x per uur rijden. Net als in de huidige situatie rijdt lijn 63 van april t/m augustus door naar de camping in de Delftse Hout. Per 25 augustus wordt deze lijn volledig elektrisch gereden.
Let op: tot medio 2020 rijdt lijn 63 een aangepaste route i.v.m. de reconstructie van de St. Sebastiaansbrug:
Vertrekkende vanaf station Delft zal lijn 63 via de Westvest, Phoenixstraat, Weteringsevest, Vrijenbanselaan, insulindeweg, Bonairestraat, Sint Jorisweg, Van Miereveltlaan, Stalpaert van de Wieleweg, Oostsingel, Oostplein, en Oostpoortweg naar zijn eindpunt rijden aan de Olof Palmestraat (IKEA). Met deze omleiding zal lijn 63 de bediening van Vrijenban overnemen van lijn 60.

Lijn 64 Delft, Station – Tanthof:
Lijn 64 wordt ingekort tot het traject Tanthof – station Delft. De route naar de IKEA wordt overgenomen door lijn 63. De route van lijn 64 blijft tussen Tanthof en het station gelijk aan de huidige situatie. De frequentie wordt, mede door het wegvallen van lijn 60 op dit traject, in de spitsen verhoogd tot 8x per uur. In de daluren en op zaterdagen tussen 10:00 en 19:00 wordt de frequentie verhoogd naar 4x per uur. Ook lijn 64 zal gereden gaan worden met elektrisch materieel.

Lijn 69 Delft, Station – Technopolis:
Lijn 69 zal ongewijzigd blijven rijden tot het moment dat tramlijn 19 de bediening tussen station Delft en de TU-wijk zal gaan overnemen.
Let op: tot medio 2020 rijdt lijn 69 een aangepaste route i.v.m. de reconstructie van de St. Sebastiaansbrug:
Lijn 69 gaat via de Westlandseweg, Papsouwselaan, Voorhofdreef en Kruithuisweg v.v rijden waarbij er enkel op de halte Krakeelpolderweg gestopt wordt. Na de Kruithuisbrug zal lijn 69 de afrit Schoemakerstraat nemen en een lus door de TU-wijk maken via de Schoemakerstraat, Huismansingel, Heertjeslaan, Mekelweg, Christiaan Huygensweg en Schoemakerstraat. Vervolgens wordt via de eerder genoemde omleidingsroute de terugrichting naar station Delft aangevangen. Op de lus in de TU-wijk zullen alle bestaande haltes in slechts één richting (tegen de klok in) aangedaan worden.

Streeklijnen Delft e.o.

Lijn 32 Delft – Naaldwijk – ‘s-Gravenzande:
Lijn 32 blijft tussen Naaldwijk en Delft nagenoeg ongewijzigd rijden, in de ochtendspits wordt de frequentie verhoogd naar 6x per uur. Tussen Naaldwijk en ’s Gravenzande neemt lijn 32 de route van de huidige lijn 31 over met een frequentie van 2x per uur op werk- en zaterdagen overdag en 1x per uur ’s avonds en op zondag.

Lijn 33 Delft – Maassluis:
De route van lijn 33 wordt per 25 augustus gestrekt tussen station Delft en het viaduct over de A4. Om doorgaande reizigers vanuit Maassluis, Maasland en Schipluiden een kortere reistijd te geven, gaat lijn 33 binnen Den Hoorn en Delft dezelfde route rijden als lijn 32 en 37. Voor reizigers die reizen tussen station Delft en de omgeving rond het Reinier de Graafgasthuis zorgt deze wijziging voor meer reismogelijkheden. In Maassluis krijgt lijn 33 zijn eindpunt bij metrostation Centrum, het traject tussen Maasluis en Naaldwijk wordt overgenomen door lijn 34 (zie streeklijnen Westland). De frequenties van lijn 33 blijven gelijk.

Lijn 37 Den Haag, Leyenburg – Delft – Rotterdam The Hague Airport:
Lijn 37 blijft tussen Leyenburg en station Delft ongewijzigd rijden. Nieuw is de verbinding die gelegd wordt tussen Delft en Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Vanaf station Delft zal lijn 37 via Zuidpoort, Poortcenter en de A13 naar het vliegveld rijden. Door het creëren van deze nieuwe verbinding wordt het mogelijk voor reizigers vanuit Den Haag-west en Delft, maar ook vanuit de regio’s Leiden, Amsterdam en verder, om vlot per openbaar vervoer naar het vliegveld te reizen. De frequentie van lijn 37 is net als de rest van de lijn 2x per uur. Op enkele momenten met minder vertrekkende en aankomende vluchten zal de frequentie tussen Delft en het vliegveld lager liggen.
Let op: tot medio 2020 rijdt lijn 37 een aangepaste route i.v.m. de reconstructie van de St. Sebastiaansbrug:
Deze lijn zal tussen station Delft en RTHA tot voorjaar 2020 niet zijn eigen route kunnen rijden. Vanaf station Delft zal er via de Westlandseweg, Papsouwselaan, Voorhofdreef en Kruithuisweg naar de A13 worden gereden v.v. Tussen station Delft en de A13 zal enkel op de halte Krakeelpolderweg gestopt worden, de eerstvolgende halte na de Krakeelpolderweg is Rotterdam Airport.

Lijn 51 Delft – Rijswijk – Den Haag, Grote Markt:
Qua route zijn er geen wijzigingen voor lijn 51. Door het inkorten van lijn 50 tot Zoetermeer-Rijswijk (zie streeklijnen Zoetermeer) zal de frequentie van lijn 51 verhoogd worden tussen Rijswijk en Den Haag. De frequenties tussen Delft en Rijswijk zullen niet wijzigen. De bedieningstijd van lijn 51 op zaterdag en zondag wordt wel uitgebreid tot 22:00 (vertrek van de rit).

Lijn 53 Delft – Rijswijk:
Lijn 53 rijdt op werkdagen tijdens de spits als reguliere lijn met groot materieel. Buiten deze tijden reist men van of naar de haltes TNO/Lange Kleiweg, ’t Haantje en Wateringseweg met de Delfthopper.

Lijn 284 Nootdorp – Pijnacker – Delfgauw (Buurtbus):
Per 25 augustus 2019 zal de huidige buurtbuslijn 484 in de gemeente Pijnacker-Nootdorp ongewijzigd blijven rijden. Wel zal het lijnnummer veranderen i.v.m. de komst van R-net in de regio Haaglanden. Het nieuwe lijnnummer wordt 284.

Lijn 455 Delft – Pijnacker – Zoetermeer (R-net):
De huidige lijn 55 wordt opgewaardeerd naar R-net. Onder het nieuwe lijnnummer 455 gaat deze lijn deel uitmaken van het Randstedelijke HOV-netwerk. Qua route zal per augustus 2019 nog niets gewijzigd worden, ook zullen in het eerste dienstregelingsjaar van EBS nog alle haltes bediend worden. Wel worden de frequenties van de lijn verhoogd tot R-net kwaliteit: op werkdagen in de spits 6x per uur (4x in de vakanties), 4x in het dal (2x in de vakanties) en 2x ’s avonds en in het weekend.
Let op: tot medio 2020 rijdt R-net lijn 455 in Delft een aangepaste route vanwege de reconstructie van de St. Sebastiaansbrug:
De bussen worden zolang omgeleid via Voorhof en de Kruithuisweg v.v. Na de Kruithuisbrug gaat de route via de Schoemakerstraat naar de Telderslaan. Vanaf daar rijdt de bus weer de normale route. Op de omleidingsroute stopt lijn 455 alleen bij halte Krakeelpolderweg, de eerstvolgende halte is de halte Schoemakerstraat op de Telderslaan.
Deze omleiding geldt in beide richtingen.