Nieuwe streekbussen in regio Haaglanden

Persbericht - Vanaf 25 augustus is EBS de nieuwe streekvervoerder in Haaglanden. Ook de stadsdiensten van Delft en Zoetermeer worden vanaf dan door EBS uitgevoerd. Reizigers merken dit aan nieuwe bussen, enkele aanpassingen in de routes en vooral aan hogere frequenties op veel lijnen.

Nieuwe dienstregeling

Op veel verbindingen in de regio rijden vanaf 25 augustus meer bussen.
Zo gaan bijvoorbeeld in Delft de bussen van maandag tot zaterdag elk kwartier rijden tussen zeven uur ’s morgens en zeven uur ’s avonds. Rotterdam The Hague Airport is voortaan bereikbaar met lijn 37 vanuit Den Haag Leyenburg en Delft. Ook nieuw is de verbinding tussen Wassenaar en Voorschoten (lijn 42).
Verder vormen de huidige lijnen van Connexxion de basis voor het lijnennet van EBS. In het Westland is de lijnvoering aangepast in verband met de Hoekse lijn en in Delft wordt een aantal haltes voortaan bediend door de Delfthopper: Een busje zonder vaste dienstregeling dat alleen rijdt als het online of telefonisch is besteld. Alle belangrijke wijzigingen staan overzichtelijk op de EBS-website (https://www.ebs-ov.nl/haaglanden/reizen/dienstregeling-2019/), zodat reizigers snel kunnen zien wat er verandert. Op deze website kunnen alle inwoners van de regio gratis probeerkaartjes aanvragen. Met de kaartjes kunnen 2 personen een hele dag reizen op een datum naar keuze tussen 25 augustus en 30 september. De kaarten zijn voorzien van barcode waarmee ingecheckt kan worden. EBS nodigt zo iedereen uit om de nieuwe bussen uit te proberen.

Introductie R-net
Tussen Delft en Zoetermeer en op de route Schiedam-Naaldwijk-Den Haag Leyenburg introduceert EBS R-net. R-net is een productformule die in de hele Randstad wordt uitgerold op snelle, rechtstreeks busverbindingen. Ook trams in Den Haag en metro’s in Rotterdam en Amsterdam zijn onderdeel van R-net. De voertuigen zijn uitgevoerd in de R-net huisstijl en rijden vaak. In de spits rijden er zes bussen per uur, buiten de spits vier en tot laat in de avond nog altijd twee. In het Westland vervangt R-net 456 de huidige lijn 36 en tussen Delft en Zoetermeer rijdt R-net 455 in plaats van lijn 55.

Nieuwe en ‘groene’ bussen
EBS zet allemaal nieuwe bussen in. Vanaf de start worden de stadsdiensten van Delft en Zoetermeer uitgevoerd met elektrische bussen. Op de streeklijnen gaan nieuwe groengas-hybride bussen rijden. In 2026 en 2027 worden die hybride gasbussen ook vervangen door elektrische bussen. Een noviteit in de regio is dat alle zitplaatsen in de bussen zijn voorzien van een USB-aansluiting. Verder hebben de bussen een lage vloer en faciliteiten voor een rolstoel. Uiteraard kan er in de bussen worden ingecheckt met de OV-chipkaart. Met PIN-pas kan een kaartje worden gekocht bij de chauffeur waarmee overgestapt mag worden en dat maximaal een uur geldig is. Ook blijven de Regioabonnementen gewoon geldig bij EBS.

Vertrouwde chauffeurs
De uniformen zijn nieuw en in een andere kleur, maar ze worden gedragen door de vertrouwde chauffeurs. De ervaren mannen en vrouwen gaan over van Connexxion naar EBS. In goede afstemming met Connexxion krijgen chauffeurs al wel van te voren hun nieuwe uitrusting en instructies over aanpassingen in de dienstregeling, de werking van de nieuwe bussen en over de systemen aan boord.

Een flinke operatie
EBS is er bijna klaar voor en verwacht een goede start te kunnen maken. Bussen komen nu één-voor-één binnen en de laatste systemen worden ingebouwd en getest. De laatste hand wordt gelegd aan de laadvoorzieningen voor elektrische bussen. Medewerkers krijgen instructies en de klanten worden op de hoogte gebracht van de nieuwe dienstregeling. Heel veel is al afgerond en de resterende tijd gebruikt EBS voor de laatste puntjes op de i.
Omdat er zoveel tegelijk geregeld moet worden kan er ook best iets mis gaan, vooral in de eerste dagen. Hiervoor vraagt de nieuwe vervoerder op voorhand enig begrip. Het is een enorme operatie om overnacht een OV-regio over te nemen. Zo gaan de chauffeurs die nu nog bij Connexxion werken van het een op het andere moment over naar EBS. Ook logistiek is het een hele operatie. Op sommige locaties moeten de nieuwe bussen van EBS op zondagochtend van dezelfde plek vertrekken als waar zaterdagnacht nog Connexxionbussen binnenkomen. Op alle haltes van Wassenaar tot Schiedam en van Hoek van Holland tot Zoetermeer moet in zo kort mogelijk tijd de halte-informatie worden verwisseld. En zo zijn er nog vele kleine en grote acties nodig om op 25 augustus te kunnen starten. Gelukkig doet EBS dit niet voor het eerst en het bedrijf heeft er het volste vertrouwen in dat de reizigers in de regio Haaglanden vanaf zondag 25 augustus goed bediend worden.

Over EBS
EBS Public Transportation BV is sinds 2011 actief in Noord-Holland in de regio ten Noorden van Amsterdam. Sinds december 2018 verzorgt EBS ook het vervoer in de regio Voorne-Putten en Rozenburg. EBS is een bedrijf dat erg gelooft in samenwerking. Samenwerking met opdrachtgever, reizigers, andere vervoerders, gemeenten, medewerkers, etc. Alles om uiteindelijk de reizigers beter te bedienen. In de ruim zeven jaar dat EBS actief is scoort het bedrijf steevast hoog als het gaat om klanttevredenheid volgens de landelijke OV-klantenbarometer. Vorig zomer gunde Metropoolregio Rotterdam Den Haag de concessie Haaglanden Streek aan EBS.

(Foto:  De gloednieuwe bussen voor Haaglanden - fotografie Harry Laming)